blommandelivskraft.blogg.se

Hej och välkomna! Jag är en utbildad Montessorilärare, barnyogaledare och snart tonårsyogaledare samt Kost och Hälso Coach som arbetar med barn och brinner för hälsa. Jag utforskar områden vad gäller hälsa, kost och mindefulness och om hur vi kan påverka våra liv genom aktiva val. Jag tror på att vara närvarande i nuet och medveten om våra tankar och känslor. Jag tror på fysisk aktivitet i alla former som ett hälsofrämjande inslag i livet och en hel dos av glädje. Med egna erfarenheter och lite annat hoppas jag kunna inspirera och förmedla att det är aldrig försent att blomma ut! Varmt välkomna.

Hem i harmoni del 2

Publicerad 2019-05-04 16:18:00 i Allergi, Djur, Hund, Hälsa, Inspiration, Katt, Kost och Hälso Coach, Livsval, natur,

Jag skrev i första delen att absolut sitter allergin i huvudet men långt ifrån på det vis som skeptiker till allergiker menar. Att allt sitter i huvudet menar jag är i form av att man ständigt blir påmind om sin allergi. Vad kan jag äta, bara det inte börjar klia, hoppas jag slipper nässelutslag, kan jag gå hem till dom som har djur, hjälp nu kom en hästperson på bussen med kläder som luktar häst. Klarar jag det här eller ska mina luftrör och ögon och näsa svullna igen.
Bara att gå till doktorn vid sjukdom och inte veta om kroppen kommer tåla penicillin eller ej är en inre rädsla som är enorm. Försök stopppa något i munnen som du i värsta fall inte vet om du kommer överleva av.

Så kom tonåren, den period som utseendet petyder så mycket. Jag vet inte hur det är att känna sig söt eller vacker. Alla komentarer jag fick under min uppväxt var antingen stackars dig eller å vad fin din hy är (när skoven av eksemet lagt sig). Självkänslan fick sig en törn!

När sen den underbara perioden när jag blev mor kom visade det sig att min kropp inte klarade av en förlossning och amning. Alla mineraler, vitaminer, spårämnen gick i botten ( vilket jag fick veta ett par år senare när jag gjorde en helblodsanalys) och jag fick eksem. Sår över hela halsen och runt öronen. Örsnibbarna sprack och bröstvårtorna var så såriga.

Åren rullade på och framförallt eksemet gick i skov, ibland enorma sår och ständigt blodiga lakan efter nattens kliande, ibland fina perioder utan sår. Oftast sommartid.
Efter 40 började jag märka att kroppen reagerade på sånt jag åt, inga jätte reaktioner men förändring. Jo penicillinet gav mig till slut en ordentlig reaktion så nu stopp för allt intag av det.

Så kom den där dagen som skulle hjälpa mig att göra en helomvändning vad gäller kosten. Jag råkade ut för en riktigt allvarlig anafalytisk chock på jobbet när jag åt maten. För er som inte veta vad en anafalytisk chock är googla, men jag lovar er det är en upplevelse av nära döden.

Nu tänker ni varför skriver hon så noga om sina besvär och när kommer förklaringen i hur hon gjorde sin förändring. I nästa inlägg kommer förklaringen nu vill jag bara att ni som läser ska förstå att jag verkligen har erfarenheter av allergier, eksem och astma mm. Jag vet vad jag pratar om, jag vet hur det varit och jag vet vad jag gjort och hur det nu är.

För er som tycker det är intressant, håll ut! I nästa inlägg kommer förklaringen.

"I mitt inre bor en längtan att vara som alla andra"


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela